Základem komunikace je přirozenost a schopnost používat správně všechny prvky, které podporují co v komunikaci potřebujeme sdělit a co má vytvořit správný dojem na posluchače. Když se nevidíme, jen se domníváme, jak vypadalo to, co jsme řekli. Někdy se i děje to, že si myslíme, že jsme danou větu řekli, protože jsem se na ni tak pečlivě připravovali, a přitom jsem ji neřekli. Kamera dokáže nezaujatě ukázat, v čem jsme v komunikaci skvělí či jaké drobnosti nám pomohou zvýšit účinek komunikace.
Kamera je velmi obávaný nepřítel každé komunikace. Tak začíná
většina tréninků komunikace. Účastníci se kamery bojí. Je to opravdu
velký nepřítel nebo skvělý pomocník?
Přirozeně se obáváme, že bude vidět každý detail, pohyb, přebrebt,
zaseknutí, špatný pohled apod. Ještě navíc se na to budeme dívat. To jsou
obavy na začátku. Většinou si představujeme sebe v mnohem horším
světle, než je realita. Zkusme se na to podívat z jiného úhlu
pohledu. Kolegové nás stejně viděli v celé řadě komunikačních situaci.
Ví, jak reagujeme. My to však nevíme. Málokdo nám řekne, jak na něj
působíme. Málokdo je schopen nám dát seriózní zpětnou vazbu a ještě
tak, aby do ní nepromítal vlastní představy. Kamera je jediný spravedlivý
prostředek, který nám osobně a nezaujatě ukáže, jak nás vidí ostatní.
Dá nám reálnou možnost zaměřit se na konkrétní prvky komunikace, které
nám pomohou upravit komunikaci tak, abychom se cítili my sami skvěle a navíc
vytvářeli správný dojem na ostatní. Jde také o to, abychom pochopili, že
naše přirozenost je jeden z nejlepších komunikačních nástrojů. Poznejme
ji a využijme.
Při hodnocení nahrávek z kamery se vždy soustředíme na to, co Vám jde
přirozeně a působí na ostatní pozitivně. Co používáte skvěle a je
Vaší oporou v komunikaci. Každý umíme něco skvěle. Je třeba to vědět
a v náročných situacích využít. Když to víte, pak si můžete vybrat
1 až 3 věci, které chcete zlepšit. Které Vám pomohou s minimem úsilí
zlepšit účinek komunikace. Následné cvičení na kameru Vám pak ukáže,
jak dobře jste se soustředili. Mám za sebou více jak 13 let tréninků
komunikace pro své klienty. Když účastníci vidí první záznam z kamery a
pak závěrečný z konce tréninku, jsou nadšeni, jak se jejich komunikace
zlepšila.
Na konci tréninku dostávám zpětnou vazbu na kameru a ta je z 99% naprosto pozitivní až nadšená. Zde je jen několik málo vyjádření účastníků tréninků:
Nebojte se kamery, pomůže Vám ukázat, jak jste dobří. Případně jaké
drobnosti stačí dopilovat a Váš účinek komunikace se mnohonásobně
zvýší.
Moje zkušenost na závěr. Každý kdo má zdravou
sebereflexi, trénink komunikace na kameru vítá. Je přirozené se
bát neznámého. Je jen cca 1% účastníků, kteří otevřeně křičí proti
kameře a manipulují s ostatními. Vždy se v jejich případě ukázalo
proč. Věřte, nebyly to zcela čisté úmysly.