Školení nebo trénink komunikace


Komunikace potřebuje trénink ne školení

Komunikace potřebuje trénink ne školení

Školení Vám pomůže pochopit, jak komunikace funguje. Na co se máte zaměřit, jaká platí pravidla, co působí na posluchače pozitivně nebo negativně. Logicky se to krásně chápe. Praxe vyžaduje schopnost komunikaci použít v reálné situaci a správně. Trénink Vás učí poznat, jak v dané situaci reaguje Vaše mysl a tělo. Zda dokážete za jakékoliv situace říct to, co potřebujete nebo ne. Povinností manažera je to umět. Nejen to. Musí slova správně doprovodit neverbální komunikací, jinak může zcela zbytečně způsobit krizové situace.

Komunikace je specifická záležitost. Není to jako matematika, kdy se naučíte vzorečky a v klidu je aplikujete. Ne, komunikaci používáte v interakci s jednotlivcem nebo celou skupinou. Dostáváte téměř okamžitě zpětnou vazbu a musíte reagovat. Chyba nebo špatné vyjádření může zcela zablokovat Váš záměr a vytvořit naprosté nepochopení. Tady nelze škrtnout poslední řádek výpočtu a začít znovu! V komunikaci nemůžete nic vzít zpět. Když řeknete “beru zpět”, vždy si tu předcházející větu posluchači pamatují. Již měla na ně zcela konkrétní účinek. Zkuste třeba říct přítelkyni:

„… jsi tlustá…“ a pak říct “… já jsem to tak nemyslel….”.

Ne, katastrofa je na světě. I když byste měli pravdu, již jste jí ublížili. Stejně tak, když manažer řekne pracovníkům:

“…nasadíme roboty do výroby, kteří nám ušetří 6000 hod ročně ….“ a pak, když dostane otázku “*Které 3 z nás plánujete propustit?* ”, tak začne hasit např. „Ne nikoho neplánujeme vyhodit, roboti jsou tu proto, aby nám pomáhali…“.

Už tu myšlenku z hlav pracovníků nedostanete.

Školení komunikace připadá spoustě lidí jako zbytečná záležitost. Lektor většinou mluví o věcech, které podvědomě znáte nebo jste se nimi již někdy setkali. Komunikujete přeci od narození, tak co by nám měl někdo něco vykládat.

Jenže v komunikaci potřebujete, abyste dokázali říct, co chcete říct. Tedy říct slova, která jste si v přípravě komunikace připravili. Nesmí se je zapomenout. Nesmíte je říct ve špatném kontextu apod. Navíc je musíte říct se správnou intonací, výškou hlasu, odpovídající dané situaci a stavu druhé strany. Také svá slova musíte doprovodit správnou neverbální komunikací. Tedy podpořit slova očním kontaktem, výrazem tváře (mimikou), úsměvem (i když Vám třeba do smíchu moc není). To již nelze jen myšlenkově pochopit, což je účelem školení, to musíte prožít. Vaše mysl i tělo Vás musí poslouchat! To se dá naučit jen na tréninku, kde prožijete celou řadu praktických situací. Zde tzv. beztrestně, protože si situace vyzkoušíte a uvidíte, jak Vaše tělo i mysl v dané situaci reaguje.

Na závěr doporučení – naučte se základní pravidla komunikace pro manažery v naší znalostní linii a pak otestujte své schopnosti na Tréninku komunikace